چرا ارزیابی و اندازهگیری احساسات مشتریان برای برندها اهمیت دارد؟
مشاور برند BRAND مهندسی برند مدیریت برند
پیش از پرداختن به این موضوع لازم است که اعلام کنیم سؤال فوق در رابطه با احساسات مشتریان درواقع یک از مواردی است که توسط یکی از کاربران سایت آی بازاریابی برای ما ارسالشده است. شما هم میتوانید . . . سؤالات خود را در این حوزه برای ما ارسال کنید. سؤالات اگر جنبه آموزشی برای دیگر کاربران وبسایت داشته و جنبه شخصی نداشته باشد، به همین ترتیب در قالب یک مقاله به آن پاسخ داده میشود.
پاسخ کوتاه به این سؤال به دلیل داشتن یا به دست آوردن مزیت رقابتی است. با پیشرفتهای بسیار زیاد در عرصه علوم مرتبط با برند، باید گفت که این حوزه هرگز نزدیکتر از این زمان به درک و شناخت احساسات مصرفکننده و نقشی که آن در رفتار مصرفکننده بازی میکند، نبوده است. این حوزه در حال از فناوری و امکاناتی برخوردار است که بر اساس آن قادر به تشخیص این موضوع است که کدام احساسات بهصورت منفی و کدام احساسات بهصورت مثبت بر برند و دیگر برندهای رقیب تأثیر میگذارد.
توجه به این نکته حائز اهمیت است درحالیکه این حوزه از علم، پیشرفت قابلتوجهی داشته است، اما صنعت تحقیق پیشرفت قابلقبول و مناسبی در مقایسه با دیگر حوزه نداشته است. بهعنوانمثال شیوه مرسوم و پذیرفتهشده در بین اغلب شرکتهای تحقیق بازار این است که بهطور مستقیم از مصرفکنندگان بپرسند چرا آنها اقدام به خرید یک برند خاص میکنند و سپس پاسخ دریافت شد از آنها را بهصورت ظاهری بهعنوان یک حقیقت پذیرفته و ثبت میکنند. مشکل این رویکرد این است که مصرفکنندگان اغلب انگیزانندههای اصلی و زیرین رفتار خودشان را ابراز نمیکنند.
احساسات مشتریان
مدرس زبان بدن سخنران زبان بدن استاد زبان بدن تدریس زبان بدن معلم زبان بدن
مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازرایابی معلم بازاریابی
بهزاد حسین عباسی
مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
معلم اصول و فنون مذاکره زبان بدن
استاد اصول و فنون مذاکره زبان بدن
سخنران اصول و فنون مذاکرات تجاری زبان بدن و مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری CRM
مدرس بازاریابی
معلم بازاریابی
مدرس برند
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
مدرس مدیریت ارتباط با مشتری
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
مدرس برند مدرس کوچینگ
با ما تماس بگیرید
مدیر برنامه ها جواد حسنی
09121724677
09128724677
behzadabbasi.ir
در اغلب مواقع، آنها خودشان هم حتی از این موارد انگیزشی اطلاعی در دست ندارند. دلایل اصلی رفتار بهطور متوسط در 50% موارد احساسی است، بنابراین رویکردهای تحقیقات بازار که رفتار مصرفکنندهها را بر اساس مزایای منطقی بدون اشاره به بعد احساسی آنها توصیف میکنند، در عمل نیمی از پرسش را نادیده گرفته و پاسخ ندادهاند.
احساسات مشتریان بهطورکلی به دلایلی نقش بسیار پررنگی در هدایت رفتار بازی میکنند که برخی از این دلایل بهقرار زیر هستند:
– احساسات شاکله اصلی حافظه است؛ بهعنوانمثال، اگر به اولین خاطرات دوران کودکی خود فکر کنید، مطمئناً به یاد میآورید که پایه و اساس بسیاری از کارها و رفتارهای شما مبتنی بر احساس بوده است.
– احساسات اساس و مبنای نظمدهنده برای احساسات ما هستند؛ بهعنوانمثال، شما یک فنجان قهوه را در کجای مغز خود نگاه میدارید؟ در کنار دیگر نوشیدنیها؟ یا در کنار دیگر کارها و فعالیتهایی که همان احساسات مشابه را در ذهن شما ایجاد میکنند؟ اگر این فنجان قهوه مثلاً لوگو استارباکس را بر روی خود داشته باشد، چطور؟
– احساسات مبنای رفتار و حرکت شمارا شکل میدهند، بهعنوانمثال، زمانی که چیزی را میبینید که به آن علاقه دارید، عکسالعمل فوری و بدون واسطه شما تمایل به خرید آن است، اما بعدازاین مرحله بخش منطقی ذهن شما واردشده و درنهایت اجازه به انجام شدن این عمل را میدهد یا را لغو میکند.
ازاینرو برندها نیاز به یک جذابیت احساسی دارند که توسط مزایای منطقی تقویتشده باشند. نهایت قدرت و امتیاز ناشی از اندازهگیری و ارزیابی احساسات مشتریان تنها زمانی مشخص میشود که این جذابیت احساسی و مزیت منطقی همراستا با یکدیگر قرار داشته باشند.